Bujang Senang

Bujang Senang

24 Jan 2017

#PrkTjgDatu: Balu Allahyarham Bakal Calon Tanjong Datu




Balu Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem Patinggi Datin Datuk Amar Jamilah Anu kemungkinan besar akan menjadi calon Barisan Nasional (BN) untuk menjadi calon Tanjong Datu pada pilihan raya kecil(PRK) 18 Feb ini. 

Satu sumber dipercayai berkata bahawa nama Jamilah adalah antara tiga nama yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Santubong Dato Sri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar kepada Ketua Menteri Datuk Amar Abang Johari Tun Openg semalam. 

"Saya percaya dua nama yang lain yang dihantar anak-anak lelaki Adenan Abdul Aziz dan Azizul Annuar," kata sumber itu ketika dihubungi. 

Wan Junaidi mengesahkan mengemukakan nama-nama yang disahkan oleh PBB Cawangan Tanjong Datu kepada Abang Johari semalam, tetapi enggan menamakan mereka, yang menyatakan bahawa Ketua Menteri akan mengumumkan calon selepas membuat keputusan. 

"No. Maaf saya tidak boleh memberikan nama-nama sehingga CM (Abang Johari) melihatnya. Ia terpulang kepada beliau untuk membuat keputusan, " memetik kenyataannya di The Borneo Post.

Menurut sumber itu, Jamilah tidak mempunyai masalah menggantikan suaminya, kerana dia telah membantu Adenan untuk menawarkan perkhidmatan kepada kawasan itu selama ini, di samping mempunyai pengetahuan yang luas di kawasan tersebut, masalah serta masyarakat, pemimpin dan anggota parti. 

"Datin Patinggi (Jamilah) adalah tidak asing kepada pengundi di sini kerana dia terkenal di kalangan orang ramai sepanjang tahun membantu Adenan. Beliau mempunyai sokongan ramai. " 

Selain itu, sumber itu berkata sebagai isteri Adenan selama 37 tahun, Jamilah benar-benar memahami visi dan impiannya untuk Tanjong Datu.  

Sumber itu berkata, ini akan membolehkan Jamilah untuk menjadi wakil yang baik dipilih jika dia telah diberi peluang oleh penduduk kawasan itu. Ketiga-tiga nama sebelum ini telah disebut-sebut sebagai antara calon-calon yang berpotensi untuk menggantikan Adenan di Tanjong Datu, selain daripada masa yang sama orang kepercayaan Allahyarham Adenan iaitu Azmi Bujang dan Bujang Helmi. 

Satu lagi sumber dari akar umbi berkata bahawa Abdul Aziz telah mula pergi ke kawasan untuk mendapatkan sokongan untuk beliau menjadi calon. 

"Dia berusaha keras untuk mendapatkan sokongan dan beliau dilihat di kawasan baru-baru ini, "kata sumber itu. 

Sebaliknya, Azmi, yang juga Pengarah Yayasan Sarawak dan bekas Pegawai Daerah Lundu, baru-baru ini memberitahu bahawa dia tidak berminat untuk menjadi calon Tanjong Datu. 

"Saya seorang penjawat awam dan saya mematuhi dengan tegas kepada profesionalisme dalam perkhidmatan awam. Tempat saya dalam Yayasan Sarawak dan terdapat banyak rancangan yang saya ada untuk organisasi. Saya tidak mempunyai kepentingan untuk bertanding sebagai seorang calon atau supaya menjadi YB (wakil rakyat), "beliau dipetik sebagai berkata. 

Tapi ini komen oleh Azmi walaupun ada maklumat dari kawasan yang menyatakan bahawa dia, bersama-sama dengan Bujang Helmi, kedua-duanya berminat untuk menjadi calon Tanjong Datu. 

Setakat ini Azizul Annuar dan Helmi masih belum membuat pendirian mereka. 

Sementara itu, penganalisis politik Prof Madya Dr Jeniri Amir berkata beliau hampir pasti bahawa Abdul Aziz akan menjadi pilihan Abang Johari sebagai calon Tanjong Datu. Jeniri berkata beliau membuat kesimpulan ini kerana Abdul Aziz telah biasa dengan dunia politik dan sering turun padang dengan bapanya. 

"Dia terdedah kepada politik semasa berada dalam Pemuda PBB. Saya percaya rakyat di kawasan mengharapkan kesinambungan kepada legasi Adenan. Dengan sentimen simpati dari kawasan, Abdul Aziz akan menang besar. Pembangkang akan kehilangan deposit. " 

Bagi Jamilah, Jeniri percaya bahawa dia tidak berminat, sambil menambah bahawa namanya telah dikemukakan oleh PBB Cawangan Tanjong Datu sebagai tanda hormat kepada beliau.

0 komentar: