Bujang Senang

Bujang Senang

22 Jan 2017

Sayap Wanita PRS Mahu Isu 'kesaksamaan gender' Diselesaikan




Parti Rakyat Sarawak sayap (PRS) Wanita berharap kerajaan negeri akan terus memperkasakan wanita dari masyarakat Dayak.

"Kami (Dayak wanita) berharap usaha kami, sumbangan dan kewujudan di negara ini tidak terlepas pandang. Dayak wanita, seperti orang ramai di luar sana, berkongsi impian semua rakyat Sarawak, "kata Ketua Wanita PRS Datuk Doris Sophia Berodie. 


Dalam satu kenyataan media yang disampaikan oleh Ketua Publisiti sayap Priscilla Bangi pada hari Jumaat, Doris dipetik sebagai berkata beliau berharap 'kesaksamaan gender' akan menjadi antara isu-isu ditangani oleh Ketua Menteri yang baru dilantik, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg. 

"Kita perlu lebih ramai wanita, terutama wanita Dayak, dalam peringkat pembuat keputusan, sebagai contoh, dalam sektor awam dan swasta termasuk GLC sebagai penggubal undang-undang di negara ini," kata Doris. 

PRS wanita juga berharap Abang Johari akan terus memberi penekanan kepada transformasi luar bandar untuk merapatkan jurang antara pembangunan luar bandar dan bandar, kata Doris yang juga setiausaha politik kepada Ketua Menteri. 

Isu mengenai hak-hak adat atas tanah seperti Pulau Galau (rizab hutan masyarakat) dan Pemakai Menoa (domain wilayah) juga antara harapan kepada Ketua Menteri baru untuk diselesaikan dan diharap akan memihak kepada masyarakat Dayak. 

Pemergian Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem adalah satu kehilangan besar kepada rakyat Sarawak tetapi pelantikan Abang Johari sebagai ganti diharap memberi harapan baru kepada kaum Dayak. 

Mengenai kenyataan Abang Johari baru-baru ini bahawa beliau tidak akan membenarkan Umno untuk datang ke Sarawak selama dia menjadi  Ketua Menteri, Doris berkata, ini menunjukkan dia orang Sarawak yang sebenar. 

"Dia berkongsi sentimen kita, dia merasakan degupan jantung kita dan dia tahu apa yang baik untuk rakyat Sarawak. Kita tidak pernah mempunyai Umno di Sarawak selama ini jadi isu Umno datang tidak sepatutnya timbul, "kata Doris. 

"Kami menyeru semua rakyat Sarawak untuk berdiri teguh di belakang CM YAB. Mari kita memberi kepercayaan tanpa keraguan untuk beliau  memimpin negeri ini. Beliau bukan dilahirkan hari ini dalam politik. Beliau dilahirkan dan membesar serta merupakan sebahagian daripada pelbagai budaya kita, agama dan tradisi - dia adalah sebahagian daripada kita. "tambah nya lagi.

0 komentar: