Bujang Senang

Bujang Senang

4 Jan 2017

#PRU14:Tiga Keputusan Yang Boleh Mempengaruhi Pengundi Sarawak.

 
Pru14 hampir pasti akan dilaksanakan pada tahun ini dan Barisan Nasional(BN) akan kekal sebagai  kerajaan di peringkat Persekutuan. Dengan kerusi selesa majoriti 44 , adalah umpama 'Bermimpi Di Siang Hari' untuk pembangkang atau sealiran dengan nya untuk mengubah keputusan Pilihan Raya Umum ke -14(PRU14) apatah lagi untuk kawasan luar bandar. 
Strategi adalah untuk menang besar di Sarawak. Sarawak telah berkhidmat sejak hari pertama kemerdekaan 5 3 tahun yang lalu dan begitu juga sebaliknya. 
Hubungan antara Sarawak dan BN mempunyai keunikan tersendiri. Sarawak hanya percaya BN yang mampu menunaikan janji untuk pembangunan dan kemajuan di negeri ini manakala BN pula percaya bahawa Sarawak mampu menyumbang kerusi untuk kemenangan BN. Sumbangan Sarawak untuk kemenangan BN mempunyai makna yang besar dalam Pilihan raya umum yang telah lepas. Kini BN hanya perlu 79 kerusi daripada 222.
Ramai orang Sarawak masih BN kerana mereka telah belajar untuk menyukai BN Walaupun ada yang tidak sempurna, kelemahan dan janji yang terabai namun orang Sarawak terutama golongan luar bandar tetap memilih BN. 
Namun dalam  2 bulan lepas, kerajaan telah membuat  tiga keputusan dasar utama yang akan memberi kesan kepada majoriti rakyat Sarawak. Yang pertama keputusan Mahkamah Persekutuan,  Mahkamah Tertinggi negara ini untuk tidak menerima 'Pemakai Menoa'(Wilayah) dan 'Pulau Galau'(Hutan Simpan) sebagai kuasa undang-undang bagi mereka untuk mngikhtiraf tanah NCR. 
Ini bermakna mereka tidak mempunyai apa-apa hak samada undang-undang atau dalam bentuk apa kepada' pemakai menoa 'dan' Pulau galau ' tapi ini bukan hanya masalah masyarakat Iban tapi juga Bumiputera keseluruhan. 
Keputusan kerajaan utama kedua yang mungkin memberi kesan adalah Pindaan kepada perenggan13 (1)(b) Jadual 6 Akta Cukai Pendapatan 1967.Pindaan kepada Akta ini telah diluluskan oleh Senat pada 16 Disember adalah kira-kira cukai yang dikenakan keatas pendapatan badan - badan agama. Kekeliruan mengenai bagaimana pindaan baru ini hendak dikuatkuasakan dan dilaksanakan tidak mustahil akan memberi kesan kepada pola pengundian. Badan-badan agama hanya melakukan kerja amal. Mereka buta kepada fahaman, ideologi,  falsafah, prinsip dan norma. Mereka tidak berat sebelah, tidak terlibat dalam politik dan hanya mempunyai satu motif iaitu membawa kebaikan kepada manusia. 
Bagaimana mereka harus zahirkan hati mereka?
Adakah mereka akan mengadu kepada Tuhan mereka?
Adakah ini akan menjejaskan kepercayaan mereka terhadap BN?
Adakah ini bermakna BN belum memahami budaya rakyat Sarawak? 
Dan yang ke tiga keputusan kerajaan utama yang lain ialah Akta yang dikenali sebagai 355 yang merupakan satu rang undang-undang pindaan walaupun hanya bidang kuasa Mahkamah Syariah
Pada mula nya, rang undang-undang pindaan ini adalah rang undang-undang untuk PAS tapi sekarang telah di ambil BN sebagai rang undang-undang kerajaan.
 
 http://suara.anakkenyalang.com/2017/01/pru14tiga-keputusan-yang-boleh.html

0 komentar: