Bujang Senang

Bujang Senang

24 Jan 2017

#PrkTjgDatu: Calon PKR Diketahui Esok




Sama ada ia akan menjadi kemenangan percuma di Pilihanraya Keil (PRK) Tanjong Datu bagi BN pada pilihan raya akan datang bergantung kepada hasil mesyuarat negeri PKR esok. 

Ketua PKR Negeri Sarawak , Baru Bian berkata PKR Sarawak akan bertemu untuk memutuskan sama ada akan bertanding di Tanjong Datu pada pilihan raya kecil kali ini. 

Beliau berkata, PKR mempunyai ramai calon yang berpotensi di kawasan itu. 

"Kita mempunyai ramai calon di sana. Calon sebelum ini di Tanjong Datu pun  masih ada lagi. Persoalan utama ialah sama ada kita perlu bertanding, " kata Baru, yang juga Anggota Dewan Undangan (DUN) Bakelalan . 

Antara pakatan pembangkang, Tanjong Datu telah diperuntukkan kepada PKR. Pada pilihan raya negeri Mei 7, PKR meletakkan Jazolkipli Numan melawan Allahyarham Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem dengan mendapat 468 undi berbanding 6360 undi Adenan.Berikutan pemergian Adenan pada 11 Jan, pilihan raya kecil akan diadakakan dan 4 Feb telah ditetapkan sebagai hari penamaan calon dan pengundian akan diadakan pada 18 Feb 

Mengenai mesyuarat itu, Baru berkata: "Ia adalah proses rasmi bagi pemimpin negeri (PKR) untuk bertemu dan membuat keputusan mengikut keperluan." 

Sementara itu, memetik kata-kata Pensyarah Kanan Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) Dr Jeniri Amir di Borneo Post, beliau tidak menolak kemungkinan besar kemenangan percuma oleh kerajaan BN. 

Beliau berkata kemenangan percuma bagi negeri BN tidak akan menjadi luar biasa kerana menghormati penduduk tempatan yang masih berdukacita dengan pemergian Allahyarham Tan Sri Adenan. 

"Jika kerajaan PKR benar-benar menghormati Adenan Satem, parti itu tidak perlu menghantar mana-mana calon untuk bertanding dalam yang akan datang Tanjong Datu pilihan raya kecil. 

"Saya percaya bahawa PKR akan kehilangan deposit sekiranya parti itu untuk bertanding, sama seperti pilihan raya negeri Mei 7. Ini adalah kerana sentimen di akar umbi di mana orang masih bersedih untuk Allahyarham Adenan. 

"Dan tambahan pula, walaupun mereka meletakkan calon boleh menang, kemenangan adalah sangat tipis," kata Jeniri. 

Jeniri berkata pilihan raya negeri dan pasti akan berlaku pilihan raya kecil itu sama sekali dua senario yang berbeza. 

"Bagi pilihan raya negeri, pembangkang perlu bertanding di setiap kerusi. Tetapi pilihan raya kecil ini adalah senario yang berbeza terutamanya apabila sentimen itu atas alasan masih lagi untuk menghormati Allahyarham Adenan, "jelas Jeniri.

0 komentar: