Bujang Senang

Bujang Senang

27 Jan 2017

Mahathir Kata Kit Siang Boleh Jadi PM


Rakyat Malaysia tidak pernah memberi perhatian. Walaupun apabila saya ulangi perkara yang sama berulang-ulang kali mereka masih tidak memahaminya dan masih membangkitkan isu lama yang sama yang telah dijawab untuk kesekian kali. Ambil isu akuan berkanun Jun 2008 saya sebagai satu contoh. Selepas hampir sepuluh tahun menjelaskan mereka masih tidak memahaminya dan masih mendakwa apa yang tidak dikatakan dalam akuan berkanun.

Siri artikel oleh The Third Force adalah satu lagi contoh. Ramai pembaca yang menghentam saya kerana menulis artikel-artikel tersebut dan mengatakan segala macam benda jahat kepada saya. Saya biasanya tidak pernah bersusah payah untuk memberi apa-apa komen jika tidak kita akan mendapat 100 atau 200 komen yang tidak bernilai dari pembaca yang tidak pun perasan nama ‘The Third Force’ - sedangkan jika saya telah menulis artikel itu, ia akan membawa nama 'Raja Petra Kamarudin'.

Ini hanya menunjukkan betapa tidak cerdiknya rakyat Malaysia. Mereka tidak dapat pun membezakan antara ‘The Third Force' dan 'Raja Petra Kamarudin’. Sebenarnya, sebab sebenarnya adalah bahawa rakyat Malaysia tidak pernah memberi perhatian dan tidak pernah membaca dengan teliti. Tambahan pula, mereka telah pun membentuk pendapat sebelum mereka mula membaca, menyebabkan mereka melihat apa yang tidak ada. ‘Power of suggestion’ sebenarnya sangat berkesan sehinggakan anda boleh melihat sesuatu itu sebagai benda lain jika itulah yang anda ingin lihat.

Apa-apa pun, ramai juga tidak memberi perhatian kepada apa yang telah Tun Dr Mahathir Mohamad katakan dan lakukan selama 50 tahun yang lalu. Anda tidak boleh hanya menerima apa yang orang tua itu katakan atau lakukan hari ini atau semalam. Anda mesti melihat keseluruhan rekod 50 tahun beliau dan agregat semua tindakannya. Sudah tentu, beberapa fikiran yang lebih sempit akan berhujah bahawa kita tidak boleh mengambil kira apa yang telah beliau lakukan pada masa lalu kerana beliau telah berubah dan kini beliau adalah Mahathir yang berbeza. Jika anda percayakan itu maka anda juga mesti percayakan cerita dongeng. Hanya orang bodoh akan percaya bahawa Mahathir pada usia 92 tahun adalah Mahathir yang berbeza dari Mahathir yang berusia 42 tahun.

Sekarang, beri perhatian kerana saya akan mengingatkan anda tentang apa yang dikatakan oleh Mahathir dan tunjukkan kepada anda bahawa Mahathir pada 1960-an masih sama dengan Mahathir pada hari ini.

Beberapa tahun lalu Mahathir berkata tidak ada apa-apa dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia yang melarang orang bukan Melayu, bukan Islam dan/atau bukan lelaki dari menjadi Perdana Menteri Malaysia. Satu-satunya kriteria adalah bahawa Perdana Menteri mestilah salah satu daripada 222 Ahli Parlimen (bukan semata-mata sebagai Senator seperti seorang Menteri Kabinet yang biasa) dan mesti mempunyai keyakinan daripada majoriti Ahli Parlimen (yang bermaksud sekurang-kurangnya 112 Ahli Parlimen).

Itu sahaja yang diperlukan, kata Dr Mahathir. Jadi PM boleh menjadi wanita Hindu India dan ia adalah sah dari segi undang-undang dan perlembagaan selagi 112 Ahli Parlimen tidak mempunyai bantahan terhadap pelantikan beliau.

Perkara yang kedua yang Mahathir selalu hujahkan adalah bahawa tidak ada yang disebut dalam Perlembagaan mengenai seorang Timbalan Perdana Menteri. Perlembagaan hanya menyebut tentang Kabinet. Oleh itu, kata Mahathir, anda tidak perlu melantik seorang Timbalan Perdana Menteri. Malaysia hanya perlu mempunyai seorang Perdana Menteri dan satu Kabinet.

Pelantikan seorang Timbalan Perdana Menteri bukanlah satu keperluan perlembagaan seperti mana Perdana Menteri dan Kabinet. Jadi seorang Perdana Menteri boleh berkhidmat tanpa seorang Timbalan Perdana Menteri atau beliau boleh melantik dua, tiga, empat atau lima orang Timbalan Perdana Menteri jika beliau mahukan.

Tun Abdullah Ahmad Badawi tidak mempunyai timbalan sehingga 7 Januari 2004. Jadi, dari 1 November 2003, Abdullah berkhidmat selama lebih daripada dua bulan tanpa timbalan. Dari segi undang-undang dan perlembagaan, Abdullah boleh kekal dalam jawatan sehingga akhir tempoh beliau tanpa timbalan, walaupun itu mungkin bukanlah tindakan yang paling bijak sekiranya berlaku apa-apa kepada Perdana Menteri.

Jadi, seperti yang Mahathir katakan, Perdana Menteri tidak perlu melantik timbalan atau pun beliau boleh mempunyai lima timbalan. Ia adalah sepenuhnya hak prerogatif Perdana Menteri dan bukanlah satu keperluan undang-undang. Dan timbalan ini (termasuk Perdana Menteri juga) boleh dari seorang lelaki, wanita, Islam, bukan Islam, Melayu, bukan Melayu, gay, ‘straight’, bi-seksual, transgender, atau apa sahaja. Itu adalah aspek undang-undang dan perlembagaan untuk segala-galanya.

Jadi mengapa Lim Kit Siang begitu risau mengenai pendedahan bahawa beliau dan Mahathir telah membuat perjanjian untuk beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan? Adakah itu tidak sah atau tidak mengikut perlembagaan? Seperti apa yang dikatakan oleh Malaysiakini semalam, "Apa salahnya DAP jadi TPM?" (http://www.malaysia-today.net/apa-salahnya-dap-jadi-tpm/).

Betul! Tidak salah. Dan mengapa mengancam untuk menyaman dan membuat riuh apabila ia didedahkan bahawa Kit Siang akan menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan jika Pakatan Harapan menang pilihan raya umum akan datang dan memegang Putrajaya? Mahathir telah menegaskan beberapa tahun yang lalu bahawa Perlembagaan membenarkan perkara ini. Dan Mahathir amat konsisten mengenai perkara itu.

Mahathir berkata hari ini beliau tidak anti-Cina. Dan itu mungkin benar. Ramai orang Cina (dan juga India) menjadi jutawan dan jutawan menjadi jutawan kerana Mahathir. Pada tahun 1982, tidak lama selepas beliau menjadi Perdana Menteri, Mahathir memberitahu orang Melayu bahawa Dasar Ekonomi Baru (DEB) hanya tinggal lapan tahun lagi dan beliau akan memastikan ia berakhir pada tahun 1990 seperti yang dijadualkan. Ini adalah janji yang dibuat kepada bukan Melayu, kata Mahathir. Dan ia adalah tidak adil kepada orang bukan Melayu untuk melanjutkan DEB selepas tahun 1990.

Saya hadir pada acara itu di Hotel Equatorial di Kuala Lumpur jadi saya menjadi saksi kepada ini.

Kemudian, pada tahun 1990, Mahathir mengakhiri DEB dengan menukar nama dan tidak lebih daripada itu. Dan sebab mengapa beliau tidak benar-benar mahu untuk menamatkannya adalah kerana DEB telah disalahgunakan dan dieksploitasi untuk mencuri daripada negara ini. Ambil AP sebagai satu contoh. Di bawah alasan DEB, AP diberikan kepada sebilangan kecil kroni dan berbilion-bilion keuntungan dikaut setiap tahun. Ya, berbilion-bilion, dan sehingga ke hari ini, ia telah berjumlah ratusan bilion.

Pendek kata, Mahathir tidak mengakhiri DEB selain daripada sekadar menukar namanya kerana pemegang amanah beliau, penama, proksi dan kroni telah mengaut banyak keuntungan, yang mana mereka tidak dapat buat jika mereka tidak mempunyai DEB. Dan di bawah naungan DEB, Mahathir telah memulakan polisi penswastaan di mana lebih banyak wang telah dibuat. Beratus-ratus bilion!

Cuba anda fikir mengapa begitu banyak tauke menyokong Mahathir? Dan cuba anda fikir mengapa mereka bersedia untuk memberikan kepadanya sebanyak RM10 bilion untuk menjatuhkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak? RM10 bilion hanyalah sedikit jika dibandingkan dengan apa yang mereka dapat melalui Mahathir. Ia tidak sampai 5% pun. Dan jika ia sampai pun, apalah sangat 5% jika selebih 95% boleh menjadi beratus-ratus bilion, wang yang mencukupi untuk lima generasi akan datang?

Hanya Menteri Besar sahaja yang mesti Melayu Islam (tetapi tidak semestinya seseorang lelaki, itulah sebabnya mengapa DAP mahukan Dr Wan Azizah Ismail sebagai Menteri Besar Selangor). Ketua Menteri, Menteri-Menteri Kabinet, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, dan lain-lain, tidak semestinya Melayu-Islam. Jadi Mahathir tidak salah kerana mahukan Kit Siang dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

Tidak syak lagi selepas mengumumkan bahawa Kit Siang akan dijadikan Timbalan Perdana Menteri beliau melakukan u-turn dan berkata beliau telah tersilap dan bahawa ia adalah MCA dan bukannya DAP yang mahukan jawatan Timbalan Perdana Menteri. Mahathir melakukan u-turn kerana Kit Siang menyuruhnya. Dan Mahathir tidak mempunyai pilihan lain selain daripada untuk melakukan apa yang Kit Siang suruh kerana beliau memerlukan undi DAP agar Pribumi memenangi beberapa kerusi pada pilihan raya umum akan datang. Jika tidak Pribumi akan tidak akan mendapat sebarang kerusi.

Ia sangat memalukan untuk melihat Mahathir menjadi barua DAP berjalan dan melihat beliau menerima arahan daripada Kit Siang. Jika anda telah beritahu saya tiga tahun yang lalu bahawa Mahathir akan menjadi barua Kit Siang, saya akan katakan yang anda gila. Nampaknya ia bukanlah perkara yang gila pun. Saya rasa itu adalah apa yang berlaku apabila anda sudah tidak mempunyai apa-apa lagi. Anda akan menjual maruah anda hanya untuk terus hidup. Tetapi Mahathir sebenarnya telah kehilangan maruah beliau pada tahun 2008 apabila beliau memberikan Pulau Pinang kepada DAP hanya supaya beliau boleh menggulingkan Abdullah.

Tulisan asal oleh :
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 26 Januari 2017.

Link asal artikel:
http://www.malaysia-today.net/mahathir-says-kit-siang-can-even-become-pm/

0 komentar: