Bujang Senang

Bujang Senang

22 Jan 2017

#PrkTjgDatu:PEMBANGKANG SUDAH MENGENAL PASTI CALON




Ahli Parlimen Santubong Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar  menyifatkan Tanjong Datu sebagai kawasan putih dan yakin BN-PBB mengekalkan kerusi itu pada pilihan raya kecil(PRK) Tanjong Datu yang akan datang  ketika sidang akhbar selepas mesyuarat PBB pertama yang dipengerusikan oleh Ketua Menteri Datuk Amar Abang Johari Tun Openg sejurus selepas beliau diumumkan sebagai Pengarah Pilihan raya semalam.

Wan Junaidi berkata beliau memainkan peranan yang sama apabila Allahyarham Datuk Patinggi Tan Sri Adenan mempertahankan Tanjong Datu pada pilihan raya Mei lalu. 

Wan Junaidi, yang juga Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar berkata, "PBB akan memilih calon boleh menang" pada 18 Feb, yang telah ditetapkan untuk mengundi."Parti memahami apa jenis calon yang perlu dipilih untuk bertanding dalam pilihan raya itu." tambahnya lagi. 

"Tanjong Datu adalah kawasan yang putih, dan kawasan PBB yang sangat kuat. Setakat yang saya tahu, peranan saya adalah untuk menjual calon sesiapa saja dan memastikan kami boleh menang pilihan raya, "katanya selepas dilantik sebagai pengarah pilihan raya kecil itu.
 

"Jentera pilihan raya kita masih lagi, jadi semua saya perlu lakukan adalah menghidupkan semula operasi. Saya hanya perlu bekerja dengan PBB Tanjong Datu dan mereka semua masih ada."

 "Semua jentera masih bergerak, dan apa yang saya perlukan adalah hanya untuk mengaktifkannya. Jadi keseluruhan operasi akan mengikut apa yang kita ada sebelum ini. "Wan Junaidi berkata satu-satunya perbezaan ialah calon. 

"Kami tidak tahu siapa calon sehingga Ketua Menteri mengumumkan. Setelah kita mengetahui calon, kita hanya membawa masuk calon dan memperkenalkan beliau kepada rakyat dan rakyat akan memahami.Yang penting ia pilihan PBB dan berpotensi untuk meneruskan usaha Allahyarham di kawasan itu"
 

"Calon mesti terus menyampaikan apa yang Allahyarham(Adenan Satem) lakukan  masa lalu yang telah disebutkan kepada penduduk di sana. Dan kita masih memerlukan pembangunan dan kemudahan asas. 

"Untuk calon, Abang Johari berkata pada sidang akhbar bahawa beliau akan membuat pengumuman dalam masa terdekat. Apabila ditanya kepada berapa banyak calon telah disenarai pendek, beliau berkata: "Adalah (Kami mempunyai), satu atau tiga atau empat." 

Mengenai perkara yang sama, Wan Junaidi berkata, pemimpin di peringkat akar umbi juga telah "menjatuhkan beberapa nama" dan mereka menunggu keputusan oleh ketua menteri.Beliau menambah bahawa beliau akan terus bertemu dengan pemimpin-pemimpin di akar umbi manakala kepimpinan parti itu akan mengkaji dan menyelidik juga sebelum  mencapai sesuatu keputusan. 

Kepada satu soalan, beliau berkata beliau telah diberitahu bahawa pembangkang sudah mengenal pasti calon bagi pilihan raya kecil itu."Oleh itu, kemungkinan untuk menang (Tanjong Datu) tanpa bertanding tidak ada." 

Wan Junaidi berkata, ia tidak kira siapa PBB pilih , parti itu akan bekerja keras dan cuba yang terbaik untuk memastikan kemenangan calon.

0 komentar: