Bujang Senang

Bujang Senang

26 Jan 2017

#PrkTjgDatu: DAP Menimbang Untuk Bertanding Di Tanjong Datu




Berikutan keputusan Parti Keadialan Rakyat (PKR ) Sarawak untuk tidak bertanding di Tanjong Datu, Democratic Action Party ( DAP) Sarawak kini menimbang sama ada perlu untuk mengambil cabaran bertanding di kawasan itu.  

Memetik kenyataan Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen di The Borneo Post  pemimpin-pemimpin parti akan bertemu dan berbincang sama ada parti itu akan meletakkan calon untuk pilihan raya kecil itu. 

"Tanjong Datu adalah kerusi PKR. Oleh kerana mereka tidak bertanding, kami menghormati keputusan mereka. Kami akan berbincang sesama jawatankuasa negeri untuk meletakkan calon atau atau tidak , "kata Chong.

Beliau percaya sebab bagi PKR untuk tidak bertanding adalah untuk menunjukkan rasa hormat kepada Anggota Dewan Undangan Negeri Tanjong Datu Allahyarham Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem, yang juga Ketua Menteri.


"Saya berbeza idea jika untuk bertanding di kerusi itu bererti  tidak menghormati. Lagipun, ini adalah demokrasi, "kata Chong, yang juga ADUN Kota Sentosa dan Ahli Parlimen Kuching.Beliau juga berkata jika membiarkan BN Sarawak untuk menang tanpa bertanding tidak akan membantu untuk membawa pembangunan di kawasan Tanjong Datu.


"Penduduk Tanjong Datu telah kehilangan seorang ketua menteri dan mereka akan kehilangan janji-janji pilihan raya yang telah dijanjikan kepada mereka jika BN menang tanpa bertanding."Apapun saya akan berbincang dengan Baru (Bian, Ketua PKR negeri dan wakil Ba Kelalan) sebelum DAP membuat apa-apa keputusan," kata Chong.


Pada pilihan raya negeri Mei 7, PKR meletakkan Jazolkipli Numan melawan Allahyarham Adenan di Tanjong Datu. Populariti yang amat menggalakkan Adenan mengalahkan Jazolkipli yang hanya mampu meraih 468 undi berbanding 6360 undi Adenan.


Secara umumnya dengan populariti Adenan,  BN Sarawak percaya akan beroleh kemenangan besar pilihanraya kecil (PRK)Tanjong Datu pada 18 Feb, DAP pun sudah dapat meramalkan jika mengambil keputusan untuk bertanding.


Tapi jika DAP melepaskan seperti PKR, ini akan memberi kemenangan percuma kepada BN Sarawak. Sekiranya itu berlaku, pilihan raya kecil itu akan berakhir pada hari penamaan calon pada 4 Feb di mana calon BN akan diumumkan sebagai pemenang pada hari yang sama.


Sementara itu, komuniti perniagaan Cina di Lundu menolak kemungkinan bahawa mereka akan bersama-sama dengan calon pembangkang atau bebas hanya untuk mempunyai pilihan raya demi untuk meningkatkan perniagaan tempatan bagi tempoh berkempen dua minggu.


Ahli Majlis Daerah Lundu Chen Chung Yee berkata masyarakat perniagaan Cina tempatan tidak akan berbuat demikian untuk perkara-perkara seperti itu.


"(Allahyarham) Ketua Menteri telah banyak membawa pembangunan di sini. Kami hormat atas apa yang telah beliau lakukan untuk kami. Kami akan menyokong mana-mana anggota keluarganya dengan atau tanpa lawan dalam pilihan raya kecil ini.


"Dan kami tidak akan cuba untuk meletakkan calon supaya pilihan raya kecil boleh terus berlangsung hanya untuk mempunyai perniagaan yang baik pada masa berkempen dua minggu.


"Orang Cina hanya membentuk 10 peratus daripada jumlah penduduk di kawasan (Tanjong Datu) tetapi kebanyakan orang Cina di sini adalah pro-BN," kata Chen yang mempunyai perniagaan di bandar Lundu.


Menurut April 2016 statistik, daripada 9899 pengundi berdaftar, 53.2 peratus adalah Melayu dan pengundi Cina membentuk 17.6 peratus, Iban 18.9 peratus, Bidayuh 9.8 peratus dan lain-lain 2.3 peratus.


Bekas Penghulu Kho Jit Boo ketika dihubungi juga menegaskan bahawa komuniti perniagaan Cina di Lundu tidak akan berbuat apa-apa yang dianggap tidak hormat kepada Allahyarham Adenan .


"Allahyarham Ketua Menteri sangat baik kepada kami. Dia melayan semua pelbagai komuniti etnik di sini yang sama. Bagi masyarakat Cina, beliau telah membantu menyumbang kira-kira RM2 juta untuk SJK Chung Hua Lundu.


"Kemudian beliau membantu persatuan dan NGO yang berbeza, termasuk persatuan-persatuan kuil dalam pelbagai cara. pendekatan  'jalan tengah' dan telah memenangi hati dan rasa hormat kami. Kami tidak mahu berbuat apa-apa yang akan memburukkan nama baik beliau. "Kata Kho.

0 komentar: