Bujang Senang

Bujang Senang

20 Jan 2017

PBB Mungkin Meletakkan Ahli Keluarga Adenan di Tanjung Datu - Dr Rundi




Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) mungkin akan memilih ahli keluarga Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem sebagai calonnya pada Pilihanraya Kecil (PRK) akan datang di Tanjung Datu untuk meneruskan legasi beliau dedah Setiausaha Agung Dato Sri Dr Stephen Rundi Utom.

Beliau berkata ini berdasarkan kepada kedua-dua pihak dan sentimen pengundi di Tanjung Datu."Tanjung Datu adalah kerusi sangat selamat bagi kami dan sesungguhnya kami akan mempertahankannya. Tetapi kita mahu seseorang untuk membawa nama (keluarga) kerana ia adalah bekas kerusi Allahyarham Adenan.


 "Tapi kami akan membiarkan CM untuk membuat keputusan .Secara peribadi, saya juga memikirkan sentimen akar umbi yang mahu melihat sama ada salah seorang anak Datuk Patinggi Adenan atau lebih baik lagi balu beliau mengambil alih jawatan parti itu dan melihat keluarga itu untuk meneruskan legasi beliau, "kata Dr Rundi memberitahu media selepas majlis angkat sumpah jawatan Kabinet Negeri dan Menteri Muda yang diadakan di Kompleks Dewan Undangan Negeri di sini semalam. 

Beliau berkata calon Tanjung Datu pilihan raya kecil mungkin akan diumumkan esok sama ada selepas majlis tertinggi PBB (MKT) mesyuarat yang akan diadakan di waktu pagi atau selepas mesyuarat Majlis Tertinggi BN Negeri yang akan diadakan pada sebelah petang, "dedahnya . 

Dr Rundi berkata, parti itu memandang tinggi Adenan kerana beliau dilihat sebagai pemimpin yang berkebolehan."Dia telah melakukan begitu banyak untuk parti dan rakyat. Jadi kemungkinan besar calon akan menjadi dari keluarganya. Tetapi kita mempunyai ahli-ahli parti yang telah diamanahkan untuk meneliti perkara dan mengkaji serta menganalisis juga calon yang terbaik, "katanya lagi. 

Berdasarkan sentimen kebarangkalian calon dari keluarga ketua menteri adalah sangat tinggi kerana kebanyakan pengundi di Tanjung Datu mahu legasi beliau diteruskan oleh salah seorang daripada anak-anaknya atau balunya Datin Patinggi Datuk Amar Jamilah Anu. 

Spekulasi telah bertiup kencang bahawa Jamilah mungkin akan diberi kelulusan untuk meneruskan legasi mendiang suaminya. Walau bagaimanapun, jika dia menolak tawaran itu, ia akan  akan diberikan kepada Azizul Annuar, yang berusia dalam awal 20-an, untuk menjalankan rancangan yang belum selesai oleh 'daddy' nya untuk Tanjong Datu. 

Pada pilihan raya negeri lepas, Adenan mengalahkan calon PKR Jazolkipli Numan dengan majoriti 5892 undi. Beliau memperoleh 6360 undi berbanding 468 undi Jozolfipli. 

Allahyarham bekas Ketua telah menjadi Adun Tanjong Datu sejak 2006. Sebelum itu beliau seorang wakil rakyat di Muara Tuang.Mendiang Adenan meninggal dunia tiba-tiba di Pusat Jantung Hospital Umum Sarawak, Kota Samarahan pada Rabu minggu lepas ketika berusia 72 tahun.

0 komentar: