Bujang Senang

Bujang Senang

18 Jan 2017

SELEPAS TUJUH HARI, PEMERGIAN TOK NAN TERUS DI RATAPI WARGA TANJONG DATU



SELEPAS tujuh hari, hari ini... penduduk di kawasan Tanjung Datu di bandar Lundu masih meratapi kehilangan ADUN kesayangan mereka , Ketua Menteri Allahyarham Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem. 

Umpama layang-layang terputus talinya walaupun secara umumnya rakyat terus dengan kehidupan mereka, tapi masih ramai yang bercakap tentang YB kesayangan mereka Tok Nan. Bagaimana mungkin juga sebab Allahyarham yang terkenal dengan panggilan 'Apai Besar Sarawak' memang umpama seorang bapa untuk penduduk Tanjong Datu sejak tahun 2006 lagi.

Beliau jelas disayangi dan dihormati oleh pengundinya. Pada pilihan raya negeri Mei 7, Adenan telah diberikan 92 peratus sokongan pengundi beliau yang membolehkan beliau meraih 6360 undi daripada 6936 pengundi yang berdaftar. 


Seorang ahli perniagaan Cina tempatan yang hanya mahu dikenali sebagai Richard berkata kematian Adenan merupakan satu kehilangan besar kepada rakyat dan pengundi di Tanjung Datu. 

"Dia begitu berbeza. Beliau begitu lantang, sangat terang dan langsung. Beliau berdampingan dengan semua orang, tidak kira kaya atau miskin, berpendidikan atau tidak berpendidikan. Dia boleh duduk bersama-sama dengan sesiapa sahaja. Dia begitu mesra , kalau jumpa kita di Pekan Lundu walaupun kita berbau masam baru balik dari kebun atau mana saja dia akan memeluk kita tanpa rasa geli," katanya. 

Richard berkata sebelum pemergian beliau, tak kira masa Allahyarham akan datang ke Lundu dengan isterinya Patinggi Datin Datuk Amar Jamilah Anu atau bersama rombongan Ahli Parlimen Santubong Dato Sri Wan Junaidi Tuanku Jaafar dan isteri Datin Sri Feona Sim Junaidi. 

"Mereka akan pergi sekitar pasar untuk berjumpa dengan orang. Empat daripada mereka sentiasa dilihat bersama-sama ke Lundu sebab itu  orang Lundu  benar-benar menyayanginya. Pada hari Rabu, apabila berita itu disahkan, kawan-kawan Cina saya menitiskan air mata. Malah sekarang apabila bercakap antara satu sama lain mereka masih berasa sedih untuk pemergian beliau. 

"Dia datang ke Lundu selalu. Kami melihat mereka bersama-sama sepanjang masa dan kita dapat melihat bahawa dia hanya suka Lundu, "kata Richard lagi. 

Sebagai membalas, beliau berkata kira-kira 70 hingga 80 kedai di Lundu dan semua pekedai atau pemilik kedai akan memberikan Adenan sokongan sepenuh hati mereka. 

Mengenai calon untuk menggantikan Adenan, Richard, yang memberitahu bahawa beliau tidak tahu banyak tentang politik, berharap bahawa ia akan menjadi isteri Allahyarham Datin patinggi Hajah Jamilah Haji Anu untuk mengantikan beliau. 

"Allahyarham ada bersama dengan dia sepanjang masa. Dan yang saya rasa hanya beliau sahaja jadi calon yang sesuai kerana dia tahu semua projek dan perancangan untuk membangunkan Lundu. 

"Bagaimanapun, saya hanya berharap orang yang mengambil alih dari Adenan ialah seseorang yang akan meneruskan apa yang Adenan telah mulakan seperti dasar autonomi negeri dan sebagainya," tambah Richard lagi.

Adenan disayangi oleh pengundinya, kata Mary, yang menitiskan air mata apabila dia ditanya tentang bekas ketua Menteri itu. 


"Saya seorang Selako Bidayuh tetapi saya tidak boleh berhenti menangis setiap kali saya mengingati  beliau. Saya hanya berfikir bahawa dia adalah seperti seorang bapa kepada kita semua dan kita masih tidak dapat untuk sentiasa teringat tentangnya. Beliau seorang yang penyayang dan seorang pemimpin yang hebat "kata Mary, yang enggan memberikan nama penuhnya.
 

Ketua Kampung Sylvester Dias daripada Bokah, dari masyarakat Katolik di daerah Lundu, berkata beliau dan jawatankuasa beliau telah pergi untuk mendapatkan derma daripada Adenan pada akhir 2014 dan beliau terkejut bahawa Ketua Menteri Allahyarham sudi meluluskan RM1 juta untuk gereja baru di Lundu yang memerlukan sekurang-kurangnya RM5 juta. 

"Beliau adalah seorang pemimpin yang berfikiran terbuka dan kita tahu bahawa dia sememangnya seorang pemimpin yang merendah diri dan mudah didekati, "kata Sylvester.Beliau berharap penggantinya adalah seorang yang  murah hati seperti Adenan. 

"Di seluruh hidup saya, saya tidak pernah diberikan sejumlah wang yag begitu banyak jika membuat permohonan tetapi dengan bantuan Allahyarham Adenan, kita tidak lama lagi akan dapat untuk memulakan pembinaan gereja baru kami sebelum Gawai, "katanya. 

Sentimen beliau dikongsi oleh Cr Gom Boyet Majlis Daerah Lundu, yang berkata Ketua Menteri Allahyarham adalah dekat di hati rakyat dan mudah untuk di dekati. 

"Sebelum pemergian beliau, kita mempunyai satu majlis di kawasan waterfront Lundu di mana dia sepatutnya datang tetapi kerana sakit dia telah diwakili oleh Dato Sri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar. Dan kami semua terkejut bahawa dia tiba-tiba meninggal Rabu lepas, "katanya.

Gom mendedahkan bahawa Adenan telah merancang banyak projek untuk Lundu dan berharap projek-projek ini akan siap untuk manfaat rakyat. 


"Salah satu projek kegemaran beliau adalah Lundu Waterfront. Setelah selesai, ia seterusnya akan mencantikkan bandar Lundu.Sebenarnya beliau mahu Lundu sebagai pusat dan mercu tanda untuk pelancong. Tetapi kerana pemergiannya terlalu cepat, kita berharap penggantinya akan dapat meneruskan usaha beliau, "kata Gom. 

Sementara itu seorang Iban dari Sempadi, Michael James, berkata dia benar-benar mengingati Allahyarham kerana beliau sangat berani untuk menuntut hak-hak Sarawak. 

"Kami akan sentiasa mengingati beliau kerana beliau lantang bersuara. Dan kerana itu, kami berasa bangga menjadi rakyat Sarawak, "katanya.

Apapun memang jelas bahawa warga Tanjong Datu sayangkan Allahyarham bila secara sukarela satu perhimpunan di Lundu oleh beberapa pemimpin Cina untuk mengingati Allahyarham Sabtu lalu menyaksikan lebih 1,000 orang berhimpun.

Al Fatihah

0 komentar: