Bujang Senang

Bujang Senang

7 Mac 2017

Laporan Secara Langsung Dari Kedutaan Korea Utara Di KL ,Ketegangan Diplomatik Malaysia dan Korea Utara


Ketegangan Diplomatik antara Korea Utara dan Malaysia bermula hari ini bila Korea Utara mengumumkan menghalang rakyat Malaysia yang berada di Korea Utara daripada meninggalkan negara itu buat sementara waktu yang disifatkan oleh Perdana Menteri dalam kenyataannya yang dikeluarkan tengahari ini di akaun facebook beliau sebagai tebusan dan ianya perbuatan yang hina dan melanggar undang-undang serta norma diplomatik.


Sumber Wisma Putra mengesahkan 11 rakyat Malaysia sedang terperangkap di Korea Utara, di mana sembilan daripadanya adalah di Kedutaan Besar Malaysia di Pyongyang dan dua lagi adalah sebahagian daripada Program Makanan Dunia.Menurut kenyataan Korea Utara, rakyat Malaysia akan dikeluarkan sehingga isu Jong Nam Kim diselesaikan.

Terdahulu, Duta Korea Utara Kang Chol meninggalkan Malaysia semalam selepas beliau dipecat oleh kerajaan Malaysia. Berikutan dengan pemergiannya, Korea Utara membalas dendam dengan mengisytiharkan Duta Besar Malaysia ke Korea Utara, Mohamad Nizan Mohamad, sebagai persona non grata dan telah menuntut dia meninggalkan negara itu dalam tempoh 48 jam.


Bertindak balas, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, yang juga Menteri Dalam Negeri, juga menyatakan bahawa Korea Utara dilarang daripada meninggalkan Malaysia. Walau bagaimanapun, larangan ini hanya untuk kakitangan kedutaan dan bukan untuk rakyat Korea Utara yang lain.





"Ini adalah tindak balas Kementerian Dalam Negeri apabila Korea Utara melakukan perkara yang sama. Kami akan membincangkan perkara itu dalam mesyuarat Kabinet pada Jumaat, "kata Zahid.


Ikut laporan secara langsung dari kedutaan Korea Utara di Kuala Lumpur di bawah:

12:00: Sebuah kenderaan milik kedutaan Korea Utara telah dibenarkan melalui kepungan polis dan terus meninggalkan bangunan kedutaan di Jalan Batai, Bukit Damansara.
 

1:00 pm: Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Nur Jazlan dilihat meninggalkan kedutaan Korea Utara di Damansara Heights selepas menghabiskan lebih setengah jam di dalam. Nur Jazlan telah tiba di kedutaan hanya selepas tengah hari ini.

1:20: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga telah mengeluarkan kenyataan menggesa Korea Utara untuk melepaskan semua rakyat Malaysia yang beliau kongsi pada catatan di Facebooknya.

1:43 pm: Kaunselor Korea Utara Kim Yu-lagu muncul di hadapan NK Embassy. Beliau dilihat melibatkan diri dalam perbualan dengan anggota polis yang hadir.




Anggota polis juga dilihat mengepung jalan di mana kedutaan ditempatkan, dengan lebih daripada sembilan kenderaan yang tiba sebelum tengah hari dan mencegah dua kenderaan kedutaan daripada meninggalkan kawasan itu.


0 komentar: