Bujang Senang

Bujang Senang

28 Feb 2017

BRIM BUKAN RASUAH




Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bukan rasuah kerana Arab Saudi pun memberi  bantuan kewangan yang serupa kepada golongan miskin. Ini termasuk menyalurkan wang terus ke dalam akaun bank yang memerlukan kata Datuk Seri Najib Tun Razak semalam.
 
Beliau berkata, maklumat ini telah diberitahu oleh beberapa menteri Kabinet Arab dalam rombongan Arab Saudi Raja Salman Abdulaziz Al Saud yang kini dalam rangka lawatan rasmi empat hari ke Malaysia mulai Ahad lepas.


"Apabila kita (kerajaan) melakukan sesuatu, ada orang yang mengatakan bahawa ini adalah rasuah (rasuah)," katanya merujuk kepada bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mengatakan bahawa BR1M sama dengan rasuah.


"BR1M bukan rasuah. Ianya  adalah bantuan untuk rakyat," kata Najib dalam ucapannya pada pembukaan rasmi Kerinchi Residency dan 1Federal Wilayah di kawasan Parlimen Lembah Pantai.


Berkongsi intipati perbualan dengan ahli-ahli melawat Kabinet Arab Saudi, Najib berkata kerajaan Arab Saudi tidak lama lagi juga akan memperkenalkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan.(GST)


Ini bermakna GST yang diperkenalkan pada April 2015 itu, tidak salah kerana walaupun sebuah negara kaya seperti Arab Saudi juga akan melaksanakan cukai. 


Najib juga memberitahu bahawa Arab Saudi telah menaikkan harga minyak sebanyak 50 peratus walaupun merupakan  salah pengeluar minyak utama di dunia.

"Harga bahan api di Arab Saudi telah meningkat 50 peratus. Kita bising apabila harga naik 20 sen kepada 50 sen, "katanya.


Perdana Menteri mengingatkan semua pihak agar jangan mengelirukan rakyat dengan langkah-langkah yang telah dan akan dilaksanakan oleh kerajaan kerana semua itu adalah untuk kepentingan rakyat dalam jangka masa pendek dan panjang.

0 komentar: