Bujang Senang

Bujang Senang

22 Feb 2017

We’re no one’s pawn —Najib




Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Malaysia 'Bukan Pajak Gadai' (No One's Pawn) untuk mana-mana negara dan akan berpegang teguh kepada kedaulatan undang-undang dalam menyiasat kematian Kim Jong-nam, saudara kepada pemimpin Korea Utara Kim Jong-un.

Sebagai sebuah negara yang berdaulat, Perdana Menteri berkata, Malaysia tidak akan tertekan atau dibuli ke dalam apa-apa bentuk tindakan yang tidak disifatkan sebagai betul.


Malaysia telah mempunyai hubungan yang baik dengan Korea Utara dan tidak mempunyai sebab untuk melukis imej negatif terhadap negara itu, Najib mengulangi, dan menambah: ". Kami amat objektif"


"Malaysia akan berdiri teguh dan kita akan mengikut lunas-lunas prinsip kedaulatan undang-undang untuk mencari kebenaran kerana jenayah itu dilakukan di Malaysia," kata Najib kepada pemberita selepas melancarkan program temuduga terbuka bagi Skim Latihan 1Malaysia  semalam.Najib ditanya mengenai hubungan Malaysia-North Korea selepas kritikan oleh Duta Kang Chol ke atas siasatan pembunuhan Jong-nam.


Najib berkata komen itu menimbulkan keraguan terhadap siasatan Malaysia, adalah "sama sekali tidak wajar" dan "diplomatik kurang ajar".


"Mereka (Korea Utara) sepatutnya dapat membantu kita untuk mengetahui kebenaran.Itu adalah lebih penting daripada membuat kenyataan merapu dan tidak berasas, "kata Najib.


Pada 13 Feb, Jong-nam berada di KL International Airport 2 (klia2) pada kira-kira pukul 8 pagi, menunggu penerbangan ke Macau, apabila seorang wanita tiba-tiba menutup mukanya dengan kain yang dicampur dengan racun.


Jong-nam meminta bantuan di kaunter perkhidmatan pelanggan dan dikejarkan ke Hospital Putrajaya dan disahkan meninggal dunia dalam perjalanan.

0 komentar: