Bujang Senang

Bujang Senang

23 Feb 2017

#PRU14:Masyarakat Bario Belajar Tentang Hak-Hak Sebagai Pengguna




Masyarakat di Bario telah belajar lebih lanjut mengenai hak-hak mereka sebagai pengguna dan peniaga semasa dialog dengan pemimpin masyarakat yang dianjurkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) di sana baru-baru ini.

Acara yang dianjurkan dengan kerjasama Gerakan Pengguna Miri adalah sempena lawatan kerja ke Bario oleh Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Henry Sum Agong.


Program dimulakan dengan ceramah yang merangkumi topik seperti hak-hak pengguna, fungsi-fungsi dan peranan Metrology Corporation Malaysia (MCM) serta peranan dan fungsi Maktab Kerjasama Malaysia (Maktab Koperasi Malaysia).

 
Pada majlis itu, MCM juga menaja 12 alat timbang digital untuk peniaga-peniaga yang dipilih untuk menggantikan yang lama mereka, sebagai sebahagian daripada tanggungjawab sosial korporat MCM (CSR) inisiatif.


Selepas dialog itu, pihak penganjur turut melawat peniaga dan beberapa cawangan KPDNKK point-of-jualan (POS) di Bario.


Turut hadir dalam program itu ialah Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri dan Ahli Dewan Undangan Mulu Datuk Gerawat Gala, KPDNKK Setiausaha Agung Datuk Seri Jamil Salleh, Pengarah KPDNKK Sarawak Datuk Stanley Tan, ketua Miri KPDNKK Jo Azmi, Ketua Pegawai Operasi MCM Ahmad Sholihan serta MCM penasihat Mohd Khalis Kasim.


Program yang bertepatan dengan hari jadi Henry, penganjur telah mengejutkan timbalan menteri itu dengan kek hari jadi di atas pentas.


Lawatan Henry untuk Bario merupakan saat yang  tidak boleh dilupakan maka masyarakat Kelabit telah mengadakan satu majlis untuk memberinya satu  nama Kelabit.


Beliau dinamakan 'Bela'an Tauh', yang diterjemahkan sebagai 'yang terkenal' atau 'pemimpin yang bercakap'.

0 komentar: