Bujang Senang

Bujang Senang

20 Feb 2017

#PRU14 :DAP AKAN BERTANDING DI 10 KERUSI DI SABAH



Berikutan spekulasi bahawa pilihan raya negeri Sabah boleh diadakan awal tahun ini, DAP Sabah telah melancarkan jentera persediaan pilihan raya di tiga kerusi Parlimen dan tujuh kerusi Dewan Undangan Negeri(DUN)

Setiausaha DAP Sabah Chan Foong Hin mendedahkan apabila beliau melancarkan DAP Interior Pilihan Raya Bengkel Penyediaan Pusat Perkhidmatan Keningau pada hari Jumaat dan memberitahu bahawa DAP Sabah akan bertanding di Parlimen Keningau, Tenom dan Pensiangan dan juga kerusi Dewan Undangan Negeri.


Bengkel ini telah dianjurkan oleh Adrian Lasimbang, Pengarah Pendidikan Politik Sabah merangkap penyelaras Pensiangan.


Dalam ucapan perasmian Chan, beliau melahirkan penghargaan beliau terhadap Peter Saili, ketua merangkap Naib Pengerusi DAP Keningau kerana kerja keras mengembangkan rangkaian parti dalam Negeri Sabah dan begitu aktif sekali untuk tahun-tahun kebelakangan ini.


"Daripada hanya satu kerusi negeri yang dipertandingkan pada pilihan raya lepas, iaitu Melalap, kini DAP mempunyai keyakinan meraih banyak kerusi lagi untuk Pakatan Harapan," katanya.


Chan menegaskan bahawa DAP tidak akan menuntut kerusi-kerusi tanpa rekod kerja yang terbukti."Kami bukan pihak menjalankan pameran bergerak, menawarkan cabutan bertuah untuk menarik kehadiran dan kemudian menuntut kerusi tanpa melakukan kerja yang kukuh di akar umbi. Kami akan terus menyampaikan projek Impian Sabah untuk memberi kuasa kepada penduduk luar bandar dengan projek-projek infrastruktur berskala kecil, conducing bengkel sosio ekonomi untuk meningkatkan kemahiran rakyat untuk menyara hidup, kem pendidikan dan perkhidmatan kesihatan mudah alih. Kita bukannya parti yang hanya muncul pada malam sebelum pilihan raya. Kami tolak budaya politik yang hanya pandai berjanji dan kemudian lupa, "katanya.

 
"Ahli-ahli kami telah memahami perjuangan parti. Mereka tahu bagaimana untuk menggunakan media sosial untuk mengetengahkan isu-isu. Salah satu contoh yang baik adalah tiang elektrik di Pensiangan tanpa elektrik yang bukan sahaja telah menjemput tindak balas agresif dari Joseph Kurup, merangkap Ahli Parlimen Barisan Nasional Menteri Pensiangan, tetapi juga tindak balas pantas oleh SESB untuk menyalurkan kuasa di sana. Ini adalah perjuangan berbeza yang boleh membawa perubahan kepada masyarakat! "


Beliau turut menggesa ahli agar tidak kecewa dan keliru dengan senario politik semasa di mana beberapa parti-parti pembangkang telah muncul seperti cendawan selepas hujan.


"Ia adalah perkara biasa dalam politik Sabah. Mari kita memberi tumpuan kepada kerja-kerja akar umbi untuk kita mengalahkan BN, " kata beliau.

0 komentar: