Bujang Senang

Bujang Senang

24 Feb 2017

TAHNIAH MALAYSIA, LAWATAN RAJA SALMAN PERDANA MENTERI WAJAR DIBERI PENGIKHTIRAFAN




Tarikh 26 Feb 2017 pastinya akan menjadi tarikh yang bersejarah kepada Malaysia dan kepimpinan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak kerana lawatan bersejarah Raja Saudi Ke Malaysia iaitu Raja Salman Abdulaziz Al-Saud yang merupakan penjaga dua kota suci iaitu Mekah dan Madinah dan merupakan lawatan kali ke tiga Raja Saudi selepas lawatan Raja Faisal pada tahun 1970,  Raja Abdullah pada tahun 2005 dan sekarang tahun 2017 oleh Raja Salman. 

Lawatan ini agak rare kerana sifat prestige Raja Saudi yang merupakan King Of All Kings antara kuasa besar dunia dan mempunyai kuasa dan pengaruh global yang tersendiri dalam ekonomi dan politik dunia.Arab Saudi yang juga merupakan kuasa utama di rantau Timur Tengah dan bukan perkara biasa untuk sesebuah negara menjadi destinasi pilihan lawatannya.

Ini boleh dikatakan sebagai pencapaian tertinggi pentadbiran dan peribadi Perdana Menteri Malaysia yang wajar diikhtiraf walaupun sebelum ini Malaysia juga berpengalaman menjadi hos kepada Presiden Amerika Syarikat,Rusia,China,Jepun ,Peranchis dan beberpa kuasa besar dunia yang lain.

Ini menunjukkan walaupun Perdana Menteri menghadapi pelbagai tekanan politik dari dalam negara, rakyat Malaysia wajar berbangga kerana ini tidak menggugat pertimbangan penglibatan hubungan diplomatik dengan negara-negara kuasa besar ini.Raja Saudi pastinya telah di beri taklimat khas oleh pasukan elit politik hingga menjadikan Malaysia sebagai destinasi pilihan untuk lawatannya.

Lawatan-lawatan rasmi Raja Saudi ke Malaysia sebelum ini sangat  berjaya hingga telah meletakkan hubungan Diplomatik Malaysia dan Saudia Arabia ke peringkat yang sangat tinggi, bukan hanya dalam soal berkaitan ibadah menunaikan haji tapi juga kerana Malaysia pengimport minyak terbesar dari negara itu. 

Umum juga mengatahui bahawa Arab Saudi telah memberi derma kepada Malaysia. Walaupun derma itu telah dituduh Tun Mahathir sebagai wang yang di curi dari 1MDB termasuk menuduh penderma itu sebagai 'Arab Gila' sama-sama kita nantikan nanti siapa yang gila. 

Untuk rekod, tidak sekali pun Raja Arab Saudi melawat negara ini sepanjang 22 tahun Mahathir menjadi Perdana Menteri. 

Tahniah Malaysia





0 komentar: